Nishma's

חיפוש

מה זה ליקוריץ ובמה הוא מסייע

ליקוריץ הוא השם הנפוץ של ממתק אניסי, שעשוי מתמצית שורשי צמח שנקרא שוש קירח. השם ליקוריץ מורכז מהמילה היוונית לשורש – "ריז" או "ריץ" בתוספת המילה ליקר, שכן השימוש ההיסטורי של ליקריץ היה לתיבול משקאות וליקרים. מקור השימוש בליקוריץ כממתק הוא במנהג ללעוס את שורשי הצמח עצמם, שהיו מתוקים ואניסיים. הממתק מדמה גם את מראה ומרקם השורש.

 

שוש קרח

בניגוד לממתקים רבים, שמקורם בקונדיטוריות ובמעמקי דמיונם של ממציאי ממתקים ואנשי עסקים, מקורו של ממתק הליקריץ, השחור האניסי והאהוב הוא בצמח שנקרא שוש קירח והוא צמח פשוט, בעל פריחה אנכית בסגול לילך, שכבר לפני אלפי שנים גילו בני האדם שהקסם טמון לא בחלקים החשופים לאור של הצמח, אלא דווקא מתחת לאדמה, בשורשים, נוחים ללעיסה בעלי טעם ייחודי וגם סגולות רפואיות לא מעטות.

שוש קרח

 

ליקוריץ

הליקוריץ, בהתאם לשמו, שימש אנשים לא רק ללעיסה להנאתם או לתיבול משקאות כפינוק טעים. הרפואה הסינית העתיקה, ולא רק היא, משתמשת בשורשי השוש הקירח, שכבר היו ידועים בשם ליקוריץ כדי לטפל ולמנוע כאבים, מחלות ומצבים לא נעימים אחרים.

בין השאר שימש הליקוריץ להקל על כאבים ומצבים בדרכי הנשימה, חוליים שקשורים במערכת העיכול ואפילו לטיפול בזיהומים מסוגים מסוימים. כיום ליקוריץ 123 ממשיכים את דרכם של המרפאים העתיקים ורותמים את הליקוריץ לטובת שמירה על בריאותנו.

 

גלברידין וגליציריזין

הטעם של שורשי הליקוריץ וגם של ממתקי הליקוריץ המקוריים והשחורים הוא טעם עמוק בעל רבדים של מתיקות, מליחות וטעם אדמתי שנוהג לחלק את האוכלוסייה לאלה שאוהבים אותו מאוד מול אלה שמוצאים את הטעם מוזר. אבל הטעם אינו העיקר בליקוריץ, ההתקדמות המדעית יודעת להסביר היום שקיימות בליקוריץ שתי תרכובות ששמותיהם גלברדין וגליציריזין – מחקרים מוכיחים כי התרכובות הראשונה היא תוספת מדהימה לבריאות שכן היא מורידה את לחץ הדם וגם את רמות הכולסטרול שמכונה "הכולסטרול הרע". לעומת זאת, הגליציריזין הוא חומצה שקיימת בצמח באופן טבעי אבל עלולה לגרום לתופעות לוואי שליליות ומזיקות כמו לחץ דם גבוה, מחסור באשלגן בדם, אי ספיקת לב ועוד.

 

תוסף תזונה ליקוריץ

בגלל הידע הרפואי שקיים היום, כדאי מאוד לוודא שבתוסף תזונה שמבוסס על ליקוריץ תהיה הכמות הגדולה ביותר שניתן למצות של גלברידין לעומת כמות נמוכה, ככל האפשר של גליצריזין. רק תוסף שבו יש כמות גבוהה של גלברדין וגם כמות נמוכה של גליצרזין יאפשר ליהנות מהיתרונות של הליקוריץ מבלי להסתכן בתופעות הלוואי שלו. כמובן שכמו בכל תוסף תזונה שהוא, חשוב לוודא שהתוסף שבו אתם בוחרים עבר ביקורת וקיבל רישיון ממשרד הבריאות.

 

לסיכום

מאחורי ממתק הליקוריץ הארוך חבוי סיפור יפה על צמח עם פרחים סגולים שיודע לשפר את בריאות המשתמשים בו וגם להיות מהנה בטעמו. בתקופה המודרנית, שורשי השוש הקירח התחלקו – הממתק נמכר בקיוסקים, ואת היתרונות הבריאותיים תוכלו לקבל על ידי שימוש בתוסף תזונה מבוסס ליקוריץ.

תוסף תזונה ליקוריץ

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם