Nishma's

חיפוש

באילו מקרים ניתן להוציא פטור מהצבא?

בישראל קיים שירות חובה לכל האזרחים בגילאי 18, אולם ידוע לכולנו שלא כולם משרתים באופן שווה. לא כל בן ובת 18 דומים זה לזה ומתאימים באותו האופן למסגרת הצבאית הקשוחה ויש מקרים בהם ניתן להוציא פטור מהצבא. הכנו לכם מדריך למקרים בהם ניתן להוציא פטור משירות צבאי.

 

מהו פטור משירות?

החוק בישראל מחייב את כל האזרחים לשרת שירות צבאי בגיל 18. לאוכלוסיות שונות ישנם חריגים מהחוק. צעירים רבים יכולים למצוא את עצמם מתאימים לאחד החריגים של החוק הצבאי ולקבל פטור מסיבות שונות. פטור משירות קובע שהצבא מוותר על שירותכם באופן חוקי. הפטור לא משפיע על העתיד שלכם ולא נרשם בשום מקום. לכל המידע בנושא פטור מהצבא>>>

 

פטור משירות על רקע דתי

נשים יהודיות יכולות לקבל פטור משירות על רקע שמירה על אורח חיים דתי. בעבר היה קל מאוד לקבל את הפטור והייתה דרושה הצהרה בלבד, אך בעשורים האחרונים הגביר הצבא את רמת הבדיקה והחקירות למלש"ביות, והוא בודק יותר לעומק אם אכן המלש"בית שומרת על כשרות מחמירה בבית ובחוץ ואינה נוסעת בשבת. פטור זה קל יותר לקבלה אם גם המשפחה מקיימת אורח חיים דתי, שאז גיוס המלש"בית יפגע במשפחה. אם המלש"בית צולחת את שלב הבדיקה הראשון, ניתן לקבל את הפטור בקלות. גם בני דתות אחרות בישראל יכולים להיות זכאים לפטור משירות על רקע אורח חיים דתי. במקרה של מוסלמים, נוצרים, צ'רקסים ודרוזים, רמת הבדיקה נמוכה יותר.

 

פטור בעקבות פרופיל 21

פרופיל הוא הציון שנותן הצבא למועמדים לשירות ביטחון, ואשר משקלל את הכושר הפיזי והנפשי שלהם. פרופיל 21 מעניק פטור משירות. פרופיל 21 יכול לנבוע מסיבות פיזיות, מחלה, נכות, תסמונות שונות ואף יכול להיות זמני בעקבות תאונה. בנוסף ניתן לקבוע למלש"ב פרופיל 21 מסיבות נפשיות. במקרה של פטור פיזי, בשביל להיות זכאי לפטור הזה יש לעבור מספר ועדות רפואיות מטעם הצבא. במקרה של פטור נפשי, המלש"ב פוגש קב"ן (קצין בריאות נפש) מספר פעמים ולאחר מכן עובר ועדה רפואית.

 

פטור לנשים בעקבות נישואין או הריון

פטור זה ניתן לנשים בלבד. הוא ניתן לאחר הגשת מסמכים המאשרים נישואין חוקיים בישראל, או הגשת מסמכים המאשרים הריון כמו תצלום אולטרסאונד ומכתב מהרופא המטפל. גברים נשואים לא יכולים לקבל פטור מלא, אבל ייתכנו הקלות ושינויים באופי השירות שלהם.

 

פטור מנסיבות משפחתיות

לצה"ל אפשרות לתת פטור לחייל או מלש"ב המתמודד עם נסיבות משפחתיות מורכבות. פטור זה לא ניתן בעקבות קשיים כלכליים או גירושין, אלא שמור למקרים בהם החייל או המלש"ב צריכים לבצע תפקיד משפחתי חשוב, והשירות הצבאי לא יאפשר להם את הזמן לבצעו.

 

פטור עקב מעבר לחו"ל

אזרחים ישראלים שהיגרו לחו"ל לפני גיל 16 יכולים להיות זכאים לפטור בנסיבות מסוימות. הנסיבות קשורות במעמד החוקי של האזרח בישראל ובמדינה אליה היגר. במקרים בהם המעמד האזרחי לא מוסדר, ייתכנו קשיים מול הרשויות בחו"ל ובארץ.

 

לסיכום

ישנם פטורים שונים שצה"ל נותן למועמדים לשירות ביטחון. את רוב הפטורים ניתן להשיג לפני תחילת השירות וגם במהלכו. השגת פטור כרוכה בתהליך ארוך, במהלכו ניתן וכדאי להיעזר באנשים או גופים מנוסים בנושא.

פטור משירות צבאי

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם