Nishma's

חיפוש

למי מתאים הסדר מותנה?

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בשימוש בהסדרים מותנים על ידי המשטרה והפרקליטות כלפי חשודים ונאשמים בתיקים פליליים. הסדר מותנה נותן לנחקר הזדמנות לסגור את תיק החקירה ללא הגשת כתב אישום וללא הרשעה פלילית, בתמורה לעמידה בתנאים שהוצבו לו. אך האם הסדר מותנה הוא אכן הכיוון הנכון עבור כל נחקר? מאמר זה יעשה סדר בסוגיה.

 

מה זה הסדר מותנה?

הסדר מותנה הוא הליך שבמסגרתו נחקר במשטרה או נאשם בבית משפט יכול להסכים לסגירת תיק החקירה או כתב האישום נגדו, מבלי לעבור הרשעה פלילית, בתמורה לעמידה בתנאים מסוימים שיוטלו עליו על ידי הפרקליטות או בית המשפט. התנאים האופייניים יכולים לכלול מסירת הודאה, התחייבות להימנע מביצוע עבירות נוספות במשך תקופה מסוימת, תשלום פיצוי כספי לנפגע העבירה, שלילת רישיון נהיגה או עיסוק מסוים, מחיקת רישום פלילי ועוד. מטרת ההסדר היא לאפשר לנאשם הזדמנות נוספת מבלי לפגוע בו פגיעה בלתי הפיכה, אך תוך יישום של אחריות אישית.

 

עורך דין הסדר מותנה

לעורך הדין המייצג נחקר או נאשם בהליך פלילי, כמו עו"ד פלילי אלעד שאול, יש תפקיד חשוב בניסיון להשיג עבורו הסדר מותנה מול הפרקליטות או בית המשפט:

  • עליו לבדוק האם מדובר בסוג עבירה ובנסיבות אישיות שבהן יש סיכוי סביר להסדר. אם כן, עליו לשכנע את הגורמים הרלוונטיים כי לקוחו ראוי להסדר מותנה.
  • כדי להצליח בכך, עליו להציג את עמדת הלקוח באופן מלא וכנה, תוך הבעת חרטה, נכונות לפיצוי והתחייבות לעמידה בתנאים. כמו כן, להציג את נסיבותיו האישיות התומכות בהסדר כגון היעדר עבר פלילי וקשרים חברתיים ומשפחתיים חזקים.
  • עו"ד טוב יכול לשכנע בצדקת ההסדר וביכולת הלקוח לעמוד בו. אך רק שיתוף פעולה מלא של הלקוח יאפשר זאת.

 

מתי מציעים הסדר מותנה?

הסדר מותנה בדרך כלל מוצע על ידי הפרקליטות או המשטרה בתיקים של עבירות קלות עד בינוניות, שבהן לא בוצע נזק חמור למתלונן או לרכוש. כמו כן מציעים הסדר כאשר הנחקר הוא ללא עבר פלילי או עם עבר מינימלי. דוגמאות לעבירות שבהן יכול להיות מוצע הסדר מותנה: תקיפה קלה, הפרת אמון כמו אי החזרת כסף שהופקד, נהיגה בשכרות או עבירות תעבורה לא חמורות. בעבירות חמורות יותר כנראה שלא יוצע הסדר מותנה.

 

מי מתאים להסדר מותנה?

הסדר מותנה מתאים בעיקר לנחקרים צעירים, ללא עבר פלילי או עם עבר מינימלי מאוד. כמו כן מתאימים להסדר נחקרים שהביעו חרטה כנה על מעשיהם, התנצלו בפני הנפגעים, הביעו נכונות לפצות אותם או לבצע פעולות לתיקון המעוות. נחקרים שכופרים באשמה או ממאנים להודות במעשיהם, או כאלה עם היסטוריה ארוכה של עבריינות, יתקשו מאוד לקבל אישור להסדר מותנה.

 

יתרונות של הסדר מותנה

הסדר מותנה יכול להביא מספר יתרונות בהשוואה לניהול הליך פלילי מלא נגד נאשם.  ראשית, הסדר מותנה חוסך במשאבי זמן וכסף של מערכת אכיפת החוק ובתי המשפט. שנית, הוא מונע מהנחקר לסבול מפגיעה ממושכת בשמו הטוב, קריירה או משפחה עקב הליכים משפטיים ארוכים.  שלישית, במקרים מתאימים הטלת תנאים יעילה יותר במניעת עבריינות חוזרת מאשר המשך ההליך הפלילי. התנאים יכולים לכלול פיצוי, טיפול ושיקום.

חוֹק

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם