Nishma's

חיפוש

3 שלבים בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי

חייבים שמתקשים בהחזרי החובות החודשיים שלהם, יכולים לפעול במספר דרכים בכדי לטפל במצב. מציאת פתרון מימון, הגעה להסדר עם הנושים, חילוט נכסים ואיחוד תיקים הם הפתרונות הראשוניים. מי שפעולות אלה לא הצליחו לעזור לו, ושסך חובותיו גבוה משווי נכסיו, יכול להיעזר בהליך שנקרא חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הכנו מדריך קצר בנושא חדלות פירעון.  

 

מהי חדלות פירעון ולמי היא מתאימה?

חדלות פירעון היא הליך שעובר חייב אשר אינו יכול לעמוד בהחזר חובותיו. במסגרת הליך זה, מוטלות  על החייב מספר הגבלות, ונקבע כמה אחוז מחובו עליו לשלם לפני ששאר החובות יימחקו, והוא יוכל לחזור לפעילות כלכלית נורמלית. כיום רק מי שהחובות של מסתכמים במעל 161 אלף שקל, צריך לעבור את ההליך מול בית המשפט. חייבים עם סך חובות קטן יותר מתנהלים מול רשם ההוצאה לפועל. לתהליך יש מספר שלבים ונפרט אותם בפסקאות הבאות:

 

1 – הגשת בקשה לפתיחת תהליך חדלות פירעון

בכדי להתחיל בתהליך של חדלות פירעון, יש להגיש בקשה לפתיחת הליכים. בקשה זאת מוגשת לרשם בית המשפט, ויש לכלול בה פירוט של הסיבות של הבקשה. לאחר מכן, יש לחייב זכות לנסות לפנות אל הנושים שלו ולמצוא הסדר שיהיה מקובל עליהם.

במידה והדבר לא צלח, רשם בית המשפט יפתח את הליך חדלות הפירעון. לאחר פתיחת ההליך, מוקפאים ההליכים השונים כנגד החייב והחובות מוקפאים גם הם. על החייב מוטלות הגבלות שונות שקשורות לפתיחת עסקים, קבלת אשראי וצ'קים וצו איסור יציאה מהארץ.

 

2 – תקופת הביניים והחלטה בדבר שיקום כלכלי

תקופת הביניים היא התקופה בה מוקפאים החובות וההליכים נגד החייב, עד לבניית הסדר תשלומים ושיקום כלכלי בתיק שלו. במסגרת הזמן הזאת, יחולטו הנכסים של החייב ויועברו לנושים השונים. בנוסף, תיקבע היכולת הכלכלית של החייב והחזר התשלומים החודשי שלו,  ובמסגרת זאת גם ייקבע כמה מהחוב על החייב להחזיר לנושים השונים וכמה ממנו יימחק. תקופה זאת אמורה להימשך כשנה, אבל היא יכולה להגיע לתקופות של שנה וחצי בממוצע בגלל עומסים על המערכת.

 

3 – תקופת השיקום הכלכלי וקבלת ההפטר

לאחר שנקבעו ההחזרים החודשיים שבהם יכול לעמוד החייב, מתחילה תקופת השיקום הכלכלי. בתקופה זאת החייב יהיה מוגבל פיננסית בצורות שונות, יעמוד בפיקוח של הממונה מטעם בית המשפט, ויחזיר בכל חודש את הסכום שנקבע. תקופה זאת, במידה והחייב עומד בתשלום החובות שלו ומתנהל כשורה, אורכת עד ל-3 שנים, ובסופה החייב יקבל הפטר.

הפטר הוא בעצם השאיפה של כל בעל חוב שנמצא בחדלות פירעון. משמעות ההפטר היא שהחובות של החייב נמחקו והוא יכול לשוב לפעילות פיננסית תקינה יותר. גם לאחר ההפטר, לחדלי פירעון קשה לקבל שירותים שונים מבנקים וגופים פיננסיים. אפשר לשפר את המצב על ידי התנהלות כלכלית תקינה ועמידה בחובות שונים.

חדלות פירעון

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם