Nishma's

חיפוש

איך להתמודד עם סרטן בשירות חובה

השירות הצבאי יכול להיות מאתגר מאוד עבור הרוב המוחלט מהאוכלוסייה. הקושי הפיזי, המנטלי והעצימות הגבוהה במהלך היום יום גורמים ללחצים ומתחים רבים. יתרה מזאת, גם החוסר בשעות שינה, העבודה הרבה בכל יום וההתמודדות עם אתגרים רבים אינם משפרים את תחושות הלחץ והמתח. ישנם כאלו המשרתים בשירות חובה המתמודדים עם "קושי" נוסף – מחלת הסרטן.

רבים מהחיילים המשרתים בצה"ל החולים במחלת הסרטן לא מגלים זאת בקלות. מאידך, הגילוי של מחלת הסרטן עבור אזרחים עלול לקחת זמן לכן במהלך שירות החובה הדבר הינו מסובך אפילו יותר. הקושי בקביעת תור לרופא מומחה או הטיפול הלקוי של מרפאות צבאיות מסוימות עלולות לגרום לאבחון לקוי ואף חסר של מחלת הסרטן ובכך לעיתים מתאפשרת, ללא ידיעה, רשלנות רפואית בצבא.

 

איך מתחיל הסרטן?

תאים הם היחידות הבסיסיות המרכיבות את גוף האדם. תאים צומחים ומתחלקים ליצירת תאים חדשים ככל שהגוף זקוק להם. בדרך כלל, תאים מתים כשהם מזדקנים או נפגמים. ואז, תאים חדשים תופסים את מקומם.

סרטן מתחיל כאשר שינויים גנטיים מפריעים לתהליך מסודר זה. תאים מתחילים לצמוח ללא שליטה. תאים אלה עשויים ליצור מסה הנקראת גידול. גידול יכול להיות סרטני או שפיר. גידול סרטני הוא ממאיר, כלומר הוא יכול לצמוח ולהתפשט לאזורים אחרים בגוף. גידול שפיר פירושו שהגידול יכול לגדול אך לא יתפשט.

 

איך סרטן מתפשט?

ככל שגידול סרטני גדל, מערכת הדם או מערכת הלימפה עלולה לשאת תאי סרטן לאזורים אחרים בגוף. במהלך תהליך זה, תאי הסרטן צומחים ועשויים להתפתח לגידולים חדשים. זה מכונה גרורות.

אחד המקומות הראשונים שסרטן מתפשט לעיתים קרובות הוא לבלוטות הלימפה. בלוטות הלימפה הן איברים זעירים, בצורת שעועית, המסייעים להילחם בזיהום. הם ממוקמים באשכולות באזורים שונים בגוף, כמו הצוואר, אזור המפשעה ומתחת לזרועות.

סרטן עשוי להתפשט גם דרך מחזור הדם לאזורים מרוחקים של הגוף. חלקים אלה עשויים

לכלול את העצמות, הכבד, הריאות או המוח. גם אם הסרטן מתפשט, הוא עדיין נקרא על שם האזור בו החל. לדוגמה, אם סרטן השד מתפשט לריאות, זה נקרא סרטן שד גרורתי, לא סרטן ריאות.

 

 

טיפול לסרטן

 

כיצד מאבחנים סרטן?

לעתים קרובות, אבחנה מתחילה כאשר אדם מבקר אצל רופא לגבי סימפטום חריג. הרופא ישוחח עם האדם על ההיסטוריה הרפואית שלו ועל הסימפטומים שלה. לאחר מכן הרופא יעשה בדיקות שונות בכדי לברר את הגורם לתסמינים אלה.

אך לאנשים רבים עם סרטן אין תסמינים. אצל אנשים אלה סרטן מאובחן במהלך בדיקה רפואית לסוגיה או מצב אחר.

 

איך להתמודד עם סרטן בשירות חובה?

הסרטן היא מחלה אלימה שיש לטפלה בהקדם. בהימצא אחד מהסימפטומים של המחלה יש

להיוועץ עם רופא צבאי באופן מידי. אם זה לא מתאפשר, לפנות למפקדים לעזרה מידית. כמובן שניתן לפנות גם לרופא משפחה/פרטי לקבלת עזרה מתאימה. מומלץ גם להתייעץ עם מומחים בתחום – גם מהצבא וגם מהאזרחות.

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם