Nishma's

חיפוש

מהו חוק ה- FATCA לאכיפת מס בחשבונות זרים?

מאמצי המדינות למנוע הלבנות הון ולשמור על תשלומי המס שלהן, הביאו לשיתוף פעולה בין ארה"ב לישראל וחקיקת חוק ה – FATCA. מה בדיוק אומר החוק? מה המשמעות שלו? וכיצד הוא נוגע אלינו? כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם

 

הרעיון העומד מאחורי חוק ה – FATCA

לפני שנעסוק בחוק עצמו ומשמעותו, נקדים הקדמה קצרה שתעזור לנו להבין את הרעיון שהביא לחקיקת חוק ה – FATCA. חובת דיווח המס בארה"ב היא פרסונאלית, ללא הבדל בין שכירים לעצמאים, כאשר אזרחים ומחזיקי גרין קארד, גם אם לא מתגוררים בארה"ב, יחד עם משקיעים ממדינות זרות, מחויבים בדיווח לרשויות המס בארה"ב.

תחולת דיווח רחבה זו, הביאה לכך שהמעקב אחר ההכנסות של אזרחים שאינם מתגוררים בארה"ב הפך למשימה מאתגרת במיוחד עבור רשויות המס בארה"ב, כאשר הגירעון הגדל במדינה, הביא את הרשויות להתמקד בבריחת כספי המיסים ובנושא הלבנת ההון, בין השאר באמצעות חוק ה – FATCA.

 

מה זה חוק ה – FATCA?

המושג FATCA הוא קיצור של המילים Foreign Account Tax Compliance Act ובעברית – החוק לאכיפת מס בחשבונות זרים. מדובר בחוק פדראלי, לו קיימת השפעה רבה הן על מדינות ארה"ב והן על מדינות זרות שחתמו עם ארה"ב על יישום החוק.

יישום חוק ה – FATCA במדינות זרות, ובכללן ישראל, מתבצע בעיקר מול גופים פיננסיים, כמו בנקים, המחויבים לדווח לרשות המיסים בארה"ב על חשבונות של אמריקאים המנוהלים דרכם. אי עמידה בהסכם ובחובת הדיווחים האמורים, עלולים לגרור הטלת סנקציות משמעותיות.

 

מי חייב לדווח במסגרת חוק ה – FATCA?

חוק ה – FATCA נחקק בשנת 2010 ובשנת 2013 הגיע אף לישראל, כאשר במסגרת החוק מתקיימת חובת דיווח במקרים של דיווחי מס שנתיים, דיווח של אזרחים אמריקאים על נכסים פיננסיים הנמצאים מחוץ לארה"ב ודיווח מצד מוסדות פיננסיים על חשבונות של אזרחים אמריקאים המתנהלים דרכם.

בנוסף, חובת הדיווח תתקיים גם במקרים בהם היה לאזרח האמריקאי לפחות 10,000 דולר בכלל החשבונות שלו (חשבון בנקאי, קרנות פנסיה, קופות גמל ועוד) ובכל נקודת זמן במהלך שנת המס. היות ואי דיווח נכון ו/או מדויק עלול להביא לכך שתחויבו בקנסות משמעותיים ואף שלילת דרכון, מומלץ לבדוק היטב את חובת הדיווח.

 

אל תחכו – תדווחו!

בין אם לא הייתם מודעים לחובת הדיווח ובין אם ניסיתם להתחמק ממנה, חשוב ומומלץ לפעול לדיווח בהקדם, היות והעידן הטכנולוגי המתקדם בו אנחנו חיים, מאפשר לבנקים ולגופים הפיננסיים השונים לדווח לרשויות המס ולעקוב אחרי כלל החשבונות שלכם בקלות ובמהירות.

היות ומדובר בסנקציות משמעותיות, מומלץ לפנות בהקדם לחברה ויועצים מומחים, המכירים את לשון החוק וסעיפי המס הסבוכים, גם אם לא דיווחתם במשך שנים, כך שיוכלו להכווין וללוות אתכם עד להסדרת חבות הדיווח ו/או התשלום.

 

לסיכום

חוק ה – FATCA הוא חוק פדראלי שנועד למנוע בריחת מס והלבנת הון באמצעות אכיפת מס בחשבונות זרים של אזרחים אמריקאים. הסכם זה, שנחתם בין השאר גם עם מדינת ישראל, מחייב כל גוף פיננסי לדווח על חשבונות של אזרחים אמריקאים המנוהלים דרכו, כך שאם טרם דיווחתם, זה בהחלט הזמן לפנות לחברה ויועץ מס מקצועי.

אכיפת מס

 

 

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם