Nishma's

חיפוש

מהם כללי האתיקה בהליך בוררות?

הליך הבוררות מהווה תחליף להליך המשפטי. שני הצדדים מסכימים על בורר שמטרתו ליישב סכסוך מסוים בין שני הצדדים. לתהליך הבוררות יש כללי מוסר והתנהגות המחייבים את כל הצדדים השונים בתהליך, כולל את הבורר, בעלי הדין, עורכי הדין ועדים מומחים שונים. הנה כללי האתיקה בהליך הבוררות.

 

כללים החלים על הבורר

הבורר הוא הדמות המרכזית בהליך הבוררות. הוא האדם המוסכם על ידי שני הצדדים לפסוק בדבר מחלוקתם. הבורר לרוב יהיה בעל ניסיון משפטי, או בעל ניסיון בתחום המחלוקת בין שני הצדדים, למשל אדם מעולם העסקים כאשר מדובר במחלוקת עסקית. ניתן לקרוא עוד על תפקיד הבורר והליך הבוררות באתר https://www.borerut.com.

ישנם מספר כללי אתיקה החלים על הבורר. עליו להיות בעל כשירות מקצועית לפסיקה בעניין המחלוקת, בעל יושרה וללא עבר פלילי, לפעול בזהירות ולדאוג לדיון מכובד, סובלני וסבלני. בנוסף לאלו, עליו לפרסם את עיסוקו בפני הצדדים, להתריע במקרים של ניגוד עניינים ולהתחייב לאמון בפני הצדדים השונים בהליך.

 

כללים החלים על בעלי הדין

בעלי הדין אלו הצדדים שמעוניינים בפתרון המחלוקת שלהם על ידי הליך בוררות. מטרתם של בעלי הדין היא מציאת בורר מוסכם וראוי, שיקבע פתרון למחלוקת שלהם בהליך פשוט ומהיר יותר. גם בעלי הדין מחויבים בכללי אתיקה מסוימים. על בעל הדין לנהוג בכבוד כלפי הליך הבוררות וכלפי בעל הדין השני, להימנע ממינוי בורר שיכול להימצא בניגוד עניינים ולשמור על סודיות ההליך. כמו כן, בעל הדין לא יצור קשר כזה או אחר עם הבורר, אלא אם הדבר נעשה בהסכמת בעל הדין השני. בעל הדין לא יפעל להחלפת הבורר, אלא אם קיימת לכך עילה מוצדקת.

 

כללים החלים על עורכי הדין

בעלי הדין מיוצגים בהליך הבוררות על ידי עורכי דין. עורך הדין יציג בעזרת הידע המשפטי שלו את הטענות של בעל הדין אותו הוא מייצג. עורך הדין לא יקבל על עצמו השתתפות בהליך בוררות אם הדבר עלול לעורר מצב של ניגוד עניינים. בנוסף, עליו לשמור על סודיות ולפעול בתום לב על מנת לא לפגוע בהליך הבוררות.

 

כללים החלים על עדים מומחים

העדים המומחים הם אנשים בעלי מומחיות בענף או מקצוע כלשהו, הרלוונטי לתחום המחלוקת שנידון בבוררות. על העד לפעול בצורה אובייקטיבית, לנהוג בכבוד כלפי שאר הגורמים בהליך, לפעול במיומנות, בזהירות ולגלות כל קשר שלו לאחד הצדדים בהליך, שיכול להוביל למצב של ניגוד עניינים.

 

מהות האתיקה בהליך הבוררות

היתרונות של הליך הבוררות מאפשרים לבוחרים בו ליישב מחלוקות בצורה שמתאימה להם, מבלי להגיע לבית המשפט. כללי האתיקה של הבוררות נקבעו על מנת לאפשר לתהליך להתקיים בצורה הוגנת וצודקת. כללים אלו שומרים על כבוד בין המעורבים, אמינות של כלל הצדדים, הליך תקין ומונעים מצבים של ניגוד עניינים.

אתיקה בבוררות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם