Nishma's

חיפוש

מהם היתרונות והחסרונות של יהלומי מעבדה?

יהלומי מעבדה – יהלומים הנראים ומרגישים כמו יהלום רגיל, אולם זולים מהם באופן משמעותי,  משחקים תפקיד משמעותי בשוק היהלומים כבר לא מעט שנים. לצד יתרונות רבים שקיימים ליהלומי המעבדה, יש גם אי – אלו חסרונות. על מנת שתכירו היטב את כל היתרונות והחסרונות של יהלומי מעבדה, ותולכו לבחור באופן מושכל האם לרכוש יהלום מסוג שכזה, כתבנו עבורכם את המאמר שלפניכם.

מהם יהלומי מעבדה?

יהלומי מעבדה הם יהלומים סינתטיים, הווי אומר יהלומים שמיוצרים באופן מלאכותי במעבדות, בשונה מיהלומים רגילים המופקים באמצעות משאבים טבעיים. העניין ביהלומים שאינם מיוצרים באופן טבעי החל להתפתח כבר במאה הקודמת, במהלכה התחילו לחפש תחליף מלאכותי ליהלומים הטבעיים. ככל שחלפו השנים, המחקר בתחום התפתח, וכיום קיים מספר רב של שיטות שמיועדות לצורך פיתוח יהלומי מעבדה. ככלל, יהלומי המעבדה נחשבים למרכיב משמעותי במיוחד בשוק היהלומים הישראלי והבינלאומי. זאת, הודות לתכונות יהלומי המעבדה שגורמות להם לתפקד כיהלומים רגילים לכל דבר ועניין – הם מנוצלים למטרות תעשייתיות, וחשוב מכל – הם משמשים כאלמנט אסתטי המוסיף חן ויופי רב.

רבים טוענים שהם יודעים להבדיל בין יהלום מעבדה לבין יהלום טבעי, אחרים סבורים כי הם יודעים לחוש במגע של יהלום טבעי לעומת יהלום מעבדה. לאמיתו של דבר, המראה של יהלומי המעבדה דומה מאוד למראם של היהלומים הטבעיים, עד כי כך שקשה עד בלתי אפשרי להבדיל בין השניים. יחד עם זאת, מחיר יהלומי מעבדה זול באופן משמעותי בהשוואה למחיר של יהלומים טבעיים.

מהם היתרונות של יהלומי מעבדה?

אספנו עבורכם מספר יתרונות מרכזיים בנוגע ליהלומי המעבדה – חלק מהיתרונות קשורים ליצירת היהלום, וחלק דווקא לשימוש בו.

תהליך הייצור

את היהלום הטבעי אנחנו נמצא במשאבים טבעיים, דוגמת מכרות מתחת לאדמה או בנהרות מסוימים, כאשר בעזרת כרייה או סינון נוכל להשתמש ביהלום הטבעי לצרכים אישיים כאלה ואחרים. לעומת זאת, את היהלום המלאכותי לא ניתן למצוא במשאבים טבעיים – מדענים מייצרים במעבדות מיוחדות עם תנאים מיוחדים כגון טמפרטורה ולחץ גבוהים שמדמים את התנאים בבטן כדור הארץ. בכך, ניתנת לאדם ההזדמנות לבחור כיצד ובאילו תנאים לייצר את יהלום המעבדה.

זמן הייצור

הבדל נוסף ומשמעותי הוא זמן הייצור של היהלום. ניתן לכוון את מצב המעבדה שבה מייצרים את היהלומים המלאכותיים כדי לקצר את זמן הייצור כך שיהיה קצר יותר מתהליך הייצור בטבע באופן משמעותי. יהלום מלאכותי נוצר בשבועות בודדים לעומת יהלום טבעי שתהליך הייצור שלו יכול להימשך שנים רבות.

עלות היהלום

ההבדל המשמעותי ביותר בין היהלומים הטבעיים ליהלומים המלאכותיים הוא עלות היהלום. למרות שמבחינה חיצונית מראה היהלום המלאכותי דומה למראה היהלום הטבעי וכמעט זהה לו, מחיר היהלום המלאכותי קטן ממחיר היהלום הטבעי בחצי מחיר ואף יותר. הבדל זה מהווה בשורה גדולה מאוד מכיון שאנחנו שואפים שבעתיד הקרוב מחיר היהלומים יהיה זול יותר, וכבר לא ניאלץ לשמוע על מריבות וגניבות אשר המוקד שלהם מצוי באיתור והפקת יהלומים טבעיים.

ההבדל המוסרי

בתהליך הייצור של היהלומים הטבעיים יש הרבה מלחמות ושפיכות דמים (בדרך כלל במדינות מסוימות באפריקה). תהליך הייצור של היהלום הטבעי לא טוב לסביבה שלנו ולאנשים שעוסקים בייצור. בניגוד לכך, תהליך הייצור של יהלומי המעבדה הוא תהליך נטול מריבות ומלחמות, אשר איננו מנצל איש ומבוצע בהליך מתורבת ומוסרי.

צביעת היהלום

מהיר וקל יותר להפוך את היהלומים המלאכותיים לצבעוניים, בהשוואה ליהלום הטבעי.

מהם החסרונות של יהלומי המעבדה?

ליהלומי המעבדה מספר חסרונות:

חיסרון הגודל

ליהלומים המלאכותיים יש הגבלת גודל, כך שלעיתים לא ניתן לייצר יהלום מלאכותי בגדלים אותם ניתן ליצור באמצעות שימוש ביהלום טבעי.

חיסרון רומנטי

יש אנשים שטוענים שיהלום מלאכותי הוא יהלום פחות רומנטי מהיהלום הטבעי כיוון שהוא נוצר במשך שבועות בודדים, לעומת היהלום הטבעי אשר נוצר במשך שנים רבות. באותו עניין, אנשים סבורים שמאחר שיהלום נרכש על פי רוב מספר פעמים בודדות במהלך חיי האדם, חשוב להשקיע ברכישתו, על אחת כמה וכמה אם מדובר במתנה הניתנת לדוגמא לבת או בן זוג. אשר על כן, לטענתם, המחיר הזול של יהלום המעבדה מהווה חיסרון.

מקור תעסוקה

תהליך הייצור של היהלום הטבעי וכריית היהלומים מהווה גב כלכלי למשפחות, אוכלוסיות ומדינות רבות. תעשיית היהלומים הטבעית מעסיקה למעלה מ- 10 מיליון אנשים ברחבי העולם. אם היהלומים הסינתטיים יחליפו את היהלומים הטבעיים, מיליוני אנשים ימצאו עצמם חסרי מעש ותעסוקה, ומצבם הכלכלי יחל לחוות ירידה משמעותית.

תהליך הייצור הראשוני של יהלומי המעבדה

ככלל, ישנן 2 שיטות עיקריות לייצור יהלומי מעבדה. כל שיטה טומנת בחובה יתרונות וחסרונות כאחד.

השיטה הראשונה, שיטת HPHT

האותיות HPHT משמשות למעשה כראשי תיבות למילים: High Pressure High Temperature, ובתרגום חופשי – לחץ גבוה וטמפרטורה גבוהה. השיטה נוסדה לפני למעלה מ- 30 שנה, ויועדה על מנת לייצר יהלומים לשימוש תעשייתי. מאחר שבענף התכשיטים, היה צורך בייצור יהלומים זריז וזול יותר מאשר ייצור היהלומים הטבעי, התחילו בזמן האחרון להשתמש בשיטה הזו גם ליצירת יהלומים לתכשיטים.

בשיטה זו מניחים במעבדה גושים העשויים ממתכות שונות ומפחמן. במעבדה עצמה, חשוב להקפיד על תנאים מיוחדים שזהים עד כמה שניתן לתנאים שבמעמקי האדמה באזור של מכרות היהלומים הטבעיים. התנאים הללו הם לחץ גבוה וטמפרטורה גבוהה (בערך 1500 מעלות צלזיוס). בעזרת הטמפרטורה הגבוהה המתכת ניתכת וחתיכות הפחמן המלוכלכות שבגושים מתפרקות. אחרי התהליכים הללו נשארות חתיכות פחמן זכות שבעזרתם מייצרים את היהלומים. ייצור יהלומים בשיטת HPHT  נחשב מהיר למדי, כאשר הליך הייצור מתקיים במשך שבועות בודדים בלבד.

השיטה השנייה, שיטת CVD

האותיות CVD משמשות למעשה כראשי תיבות למילים Chemical Vapor Deposition, ובתרגום חופשי – תמצית אדים כימית. בשיטה זו מייצרים יהלומים על ידי אידוי של גזים שמורכבים מפחמן. היתרון המרכזי של שיטה זו הוא שבאמצעותה ניתן להכין ולייצר יהלומים גדולים יחסית, הואיל ובמעבדות הגזים, בהן משתמשים בשיטת ה- CVD,  קיימים משטחי עבודה גדולים המאפשרים לייצר יהלומים רחבים וגדולים. בשיטות אחרות, לא משתמשים במשטחים רחבי ידיים בשונה מהמשטחים בהם משתמשים במסגרת שיטת ה- CVD. כאשר משתמשים בשיטה זו, על עובדי המעבדה להשגיח על כמות האדים שנפלטת ולוודא כי היא תקינה, על מנת שלא ייפלטו חלילה גזים רעילים. בשיטה זו ניתן לשלוט על כמות האדים, ולכן המדענים מעדיפים את השיטה הזו דווקא (בשיטות אחרות, מתקשים המדענים לווסת ולפקח על כמות האדים שנפלטת). ייצור יהלום מעבדה באמצעות שיטה זו אורך מספר שבועות והטמפרטורה הנדרשת כדדי לקיים אותה היא בערך 800 מעלות צלזיוס.

סיימנו לייצר את יהלום המעבדה. מה כעת עלינו לעשות?

הפעולות שמבצעים בהליך הפקת היהלום המלאכותי עם תום הליך הייצור, זהות לחלוטין לפעולות שמבצעים בהפקת יהלום הטבעי – נכון לכתיבת שורות אלו (וככל שלא הומצאה טכנולוגיה או דרך שתימנע את הפעולה המייגעת הזו), גם את היהלום המלאכותי צריך ללטש, לחתוך ולנקות. יחד עם זאת, אחרי שסיימנו את הליך הייצור הראשוני, לא ניתן לזהות בעין בלתי מזוינת האם היהלום מלאכותי או טבעי, וזאת, על אף ההבדלים המשמעותיים הנוגעים להליך הייצור של כל יהלום.

יהלום לב

חשוב לשים לב

בגלל שהיהלומים הסינתטיים דומים ליהלומים הטבעיים יש אנשים שמוכרים יהלומים מלאכותיים משל היו יהלומים טבעיים, וכמובן, קובעים להם תג מחיר גבוה מהרגיל. מעשה זה, מעבר להיותו בלתי מוסרי כלל, כרוך בעבירה על החוק. אשר על כן, חשוב לוודא את זהות המוכר ואמינותו, שעה שאתם מעוניינים לרכוש יהלום מכל סוג. חשוב ללכת לחנות מוכרת כמו GREENDIAMONDS שתספק גם תעודה גמלונית וגם תכשיטים יפייפיים.

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם