Nishma's

חיפוש

באילו מקרים אין הצדקה לביצוע ניתוח קיסרי?

ניתוח קיסרי מבוצע במצבי חירום המתגלים במהלך לידה או כמהלך מתוכנן עקב החלטה של הרופאים המיילדים. כאשר מבוצע ניתוח קיסרי ללא צורך, עקב חשש לא מבוסס, או החלטה שרירותית אחרת, המצב עלול להוביל לרשלנות רפואית אם נגרם נזק לעובר או לאם

 

מהו ניתוח קיסרי?

זוהי דרך נוספת לבצע לידה, במסגרתה פותחים את דופן הבטן והרחם לצורך הוצאת העובר, בסיוע הרדמה מקומית. ניתוח מסוג זה יתרחש בשני מצבים עיקריים: במצב חירום כאשר במהלך לידה רגילה מתגלה בעיה רפואית אצל העובר או האם היולדת הדורשת סיום מהיר ללידה.

כמו כן ניתוח קיסרי יכול להיות מתוכנן, ממגוון סיבות, כמו לידת תאומים, הערכת משקל גדולה של העובר, יולדת שעברה שני ניתוחים קיסריים. הניתוח אמור להימשך כחצי שעה. כחמישית מהניתוחים בישראל הם קיסריים. כמו בכל הליך רפואי תתכן רשלנות רפואית בלידה כתוצאה מניתוח קיסרי.

 

סיבוכים בעקבות ניתוח קיסרי

ניתוח מסוג זה נחשב לבטוח עם רמת סיכונים נמוכה, אך כל הליך רפואי עלול להסתבך, במיוחד אם הוא לא תוכנן מראש ומבוצע עקב מצב חירום בלידה. הסיכוי למות מניתוח קיסרי נמוך אך הוא גבוה פי 4 מלידה נרתיקית. כמו כן, ישנה סכנה של קרע ברחם וכתוצאה מכך לדימום המצריך מתן דם ליולדת.

לעיתים רחוקות המצב מתדרדר לכריתת רחם. סיכון נוסף הוא פגיעה באיברים בטניים כמו שלפוחית השתן או מעיים. סכנה נוספת היא דימום מסיבי מסכן חיים. כמו כן, ניתוח קיסרי עלול לפגוע בעובר או ליצור זיהום אצל היולדת.

 

חשד לא מגובה בנתונים

העלייה בכמות הניתוחים הקיסריים בארץ מיוחסת לעליה בגיל הנשים ההרות. יותר ויותר נשים יולדות בגיל הנחשב ללידה בסיכון. עם זאת, על פי הפרקטיקה הרפואית המקובלת, ניתוח קיסרי מצריך הצדקה רפואית לביצועו והוא לא יבוצע רק כי האם ביקשה או כי הרופאים המיילדים העדיפו.

כאשר מגיעה אישה בהריון מתקדם לאגף היולדות עקב צירים, הצוות הרפואי מחויב לפעול על פי נהלים הכוללים בדיקות שונות לבירור מצב היולדת ומצב העובר. אם אחת מהבדיקות, כמו אולטרסאונד, לא בוצעה והצוות המיילד החליט לבצע ניתוח קיסרי עקב חשש לא מבוסס למצבו של התינוק, זוהי סיבה שאינה מצדיקה ניתוח קיסרי ויתכן כי מדובר ברשלנות רפואית בלידה, אם יגרם נזק לאם או לעובר.

 

חוק זכויות החולה

על פי חוק זה לחולה יש זכות להחליט מה רצונו, אך זכות זאת אינה מספיקה בשביל להצדיק ניתוח קיסרי, אם אין עילה רפואית לכך. לעיתים יש הורים המעוניינים לילד את העובר במועד או תאריך מסוים. זוהי אינה עילה רפואית ראויה לניתוח ועל הרופאים המיילדים להבהיר זאת לאם היולדת. אם המיילדים נענים לבקשת האם ונגרם לה או לעובר נזק, זוהי עלולה להיות רשלנות רפואית בלידה.

רשלנות רפואית בלידה

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם