Nishma's

חיפוש

ביטקוין ומטבעות דיגיטליים – יצאנו לבדוק מה מצבם בשנת 2020

פעם תהיתם מה ההבדל בין מטבעות דיגיטליים לביטקוין?

תמיד חשבתם שביטקוין זה סוג של מטבע דיגיטלי?

אז תחשבו שוב.

אנחנו כאן כדי לעשות סדר בבלאגן, ולהסביר לכם בדיוק את ההבדלים, ואיזה מהם מוביל כיום בעולם.

 

מטבעות דיגיטליים

מטבעות וירטואליים או דיגיטליים הם ייצוג דיגיטלי של ערך כספי, שלא מונפק על ידי בנק מרכזי או חברת אשראי, אשר בנסיבות מסוימות יכול לשמש כאלטרנטיבה לכסף. בקצרה, מטבע דיגיטלי הוא שם נוסף לכסף שניתן להשתמש בו על מנת לשלם על שירותים או מוצרים מסוימים באינטרנט.

כמו שאתם בטח מבינים, כסף דיגיטלי הוא וירטואלי לחלוטין, אין לו שום ייצוג במציאות. אך הוא יכול לתפקד באותה מידה כמו הכסף "האמיתי" בו אנו משתמשים יום יום. ניתן לקבל, להעביר או להחליף מטבעות דיגיטליים עבור מטבע אחר. אפשר לשלם בהם, לדוגמה, בחנויות אינטרנטיות, ואין לו שום שיוך גיאוגרפי או גבולות פוליטיים.

 

ביטקוין

ביטקוין נכלל תחת קטגוריה של מטבעות קריפטוגרפיים, שהם סוג מסוים של מטבעות דיגיטליים. סוג זה הוא למעשה של מטבעות שמונעים על ידי אלגוריתם, שניתן להשתמש בהם כמעין "אסימונים" בקהילות וירטואליות מסוימות. משתמשים בהם כיום בעיקר עבור תשלום בשיטת העמית לעמית (p2p), אך השימוש בביטקוין עבור תשלום למוצרים ושירותים ממשיים עולה בתקופה האחרונה.

הביטקוין נחשב מטבע בטוח, אמין ומהימן, כיוון שהוא מבוסס על קריפטוגרפיה, הוא למעשה מוצפן. כריית ביטקוין מבוססת על האמנות של כתיבה ופיצוח של קודים, ודורשת בסיס חזק של מתמטיקה, כך שאנשים מיומנים ומשכילים במיוחד הם אלה שמסוגלים להשיג מטבע זה. בעלי מיומנות זו יכול להשיג את הר הכסף מהביטקוין, אך זה ידרוש עבודה קשה.

 

ההבדלים המרכזיים

שני הסוגים אכן נשמעים דומים לגמרי אך יש לשים לב להבדלים המרכזיים ביניהם. מטבעות דיגיטליות הם ממורכזים (centralized), כלומר, העברתם עוברת רגולציה על ידי גוף מסוים, כמו בנק לדוגמה. לעומת זאת מטבעות הקריפטו, ובמרכזם הביטקוין, הם מטבעות מבוזרים (decentralized) אשר הרגולציה שלו נעשית במשותף על ידי רשת המשתמשים.

המטבעות הדיגיטליים הם גם אינם שקופים, לא ניתן לבחור את כתובת הארנק ולראות את כל ההעברות הבנקאיות שנעשו באמצעותם מאז ומתמיד. המידע הזה נותר חשאי וסודי. מטבעות קריפטו הם שקופים. כל אחד יכול לראות את כל הפעולות שנעשו איתם על ידי כל משתמש, הכל חשוף לכולם ופומבי.

למטבעות דיגיטליים יש סמכות מרכזית שיכולה לטפל בבעיות או תקלות שמתרחשות איתם. הגוף הזה יכול, לדוגמה, להקפיא או לבטל העברות לבקשת המבצע או הרשויות. למטבעות קריפטו לעומת זאת, אין גוף שמבקר אותן ושולט בהן, אלא הבקרה נעשית רק על ידי רשת המשתמשים.

לרוב המדינות יש מסגרות חוקיות סביב מטבעות דיגיטליים, שהינם גופים פורמליים אשר קובעים את החוקים עבורם. אך לא ניתן לומר זאת גם לגבי מטבעות קריפטו, ברוב המדינות מעמדם החוקי נותר ללא הגדרה פורמלית.

 

ביטקוין ומטבעות דיגיטליים כיום

היום אנו בתקופה של משבר כלכלי עולמי, וכמובן שעובדה זו משפיעה גם על המטבעות הללו. ביטקוין נמצא בירידה משמעותית של כמעט 10%, כמו גם שאר מטבעות הקריפטו המובילים, כאשר כל אחד ירד בלפחות 5% במשך התקופה הזו. ערכם של המטבעות הדיגיטליים הממורכזים ירד אף הוא.

אין ספק שעולם המטבעות הדיגיטליים ומטבעות הקריפטו הוא עולם שלם שיש ללמוד, ולא חובה להיות מומחה בכלכלה בשביל לעשות זאת. כיום כבר רבים טוענים שהמטבעות הדיגיטליים הם העתיד, ומזומן עומד לחלוף מן העולם. מומלץ להיערך לתקופה העתידית הזו ולהכיר את הנושא לעומק.

 

מטבעה

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם