Nishma's

חיפוש

אילו בסיסי כליאה קיימים בצה"ל?

צה"ל הוא כנראה הגוף הגדול ביותר במדינה – ובעצם הוא כמו מדינה בפני עצמה עם מערכות משלה. ואכן, בתוך הצבא עצמו פועלות מערכות ייחודיות שונות עבור חיילים, כמו מערכת בריאות או מערכת משפט. אחד העונשים שמערכת המשפט הצבאית יכולה להטיל על חייל שעבר עבירה כזו או אחרת הוא עונש הכליאה. אילו בסיסי כליאה קיימים בצה"ל עבור חיילים שהורשעו במשפט צבאי? תשובות תוכלו למצוא במאמר שלפניכם.

 

כליאה בצבא

כשאדם נמצא בצבא, במהלך שירות חובה או קבע, הוא נמצא תחת האחריות הכללית של הצבא. כתוצאה מכך, ישנן מספר פעולות שונות או מספר הליכים שונים אשר יכול לנהל החייל מול מערכות צבאיות שונות. למשל, חייל שחש ברע לא יכול לגשת אל קופת חולים אזרחית. עליו לגשת אל המרפאה ולהיבדק. במובן הזה, לצה"ל יש מערכת חוקים ומערכת אכיפה משל עצמו.

כאשר חייל מבצע עבירה כלשהי במסגרת הצבא הוא יכול לעמוד למשפט צבאי, גם אם מדובר בעבירה שאינה קיימת מחוץ למערכת הצבאית. אחד העונשים שניתן להשית על חייל הוא עונש הכליאה. חייל שהועמד לדין וקיבל ימי מחבוש, יכול להיכנס אל כלא צבאי לתקופה מסוימת. לעוד פרטים על מערכת המשפט הצבאית היכנסו לאתר של עורכת הדין יעקב גביש.

 

בעבר ובהווה

מערכת נוספת שמפעיל הצבא היא מערכת כליאה. חייל שצריך להיכנס לבית כלא צבאי בעקבות עבירה שהוא ביצע, לא נכנס לאחד מבתי הכלא של מדינת ישראל, אלא נכנס אל בית כלא שמופעל על ידי הצבא. בעבר, היו קיימים שני בסיסי כליאה: בסיס כליאה 394, המוכר ככלא 4 ובסיס כליאה 396, המוכר ככלא 6.

בשנת 2021 נסגרו שני בסיסי הכליאה המפורסמים הללו, ובמקומם נפתח בסיס כליאה חדש, עם תנאים שמותאמים בצורה טובה יותר לתקופה בה אנו חיים. הבסיס החדש, בסיס כליאה 416, ידוע בתור כלא 10, והוא למעשה הכלא היחידי שמפעיל צה"ל. הוא נמצא ליד צומת בית ליד שבשרון ומאפשר כליאה של כ-1,000 חיילים בכל זמן נתון.

 

ההבדל בין כליאה למעצר

עונש המחבוש, שנגזר על חיילים אשר ביצעו עבירה שהעונש שלה הוא מאסר, לא מוביל בהכרח את החייל שהועמד לדין אל בסיס כליאה צבאי. במידה ועונש המחבוש נקצב לתקופה של מתחת ל-14 ימים, החייל יכנס אל מעצר צבאי ולא יגיע אל בסיס כליאה 10. מעצר צבאי הוא גם עונש בו נשללת החירות של החייל, אך מדובר על עונש קצר יותר, בעל השלכות שונות על המשך השירות הצבאי.

 

מעצר בבסיסים שונים

מעצר צבאי, לעומת כליאה בבסיס הכליאה הצבאי, יכול להתבצע במספר בסיסים שונים. בבסיסים הללו ישנן פלוגות מעצר של המשטרה הצבאית. החייל שוהה במעצר למשך כמות הימים שנקצבה לו, וכשאלו מסתיימים הוא חוזר אל יחידתו.

בסיסי כלא קיימים בצהל

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם