Nishma's

חיפוש

איך למצוא שקט נפשי

במאמר הקרוב נחקור את השאלה הרחבה הזו. אמנם, נכתבו ספרים רבים, דתות קמו ונפלו ופילוסופים איבדו את חייהם בניסיון לענות על השאלה הקשה זו. אולם, במאמר הקרוב אנסה לתמצת את העקרונות החזקים ביותר, המבוססים על סופרים, רופאים, מדענים ופילוסופים שעסקו בשאלה זו במרץ רב במהלך שנים רבות.

 

מהו שקט נפשי

"שקט הוא מצב של היעדר קול או הימצאו של קול בעוצמה נמוכה מאוד שלא מושכת תשומת לב." מה הקשר בין ההגדרה המילונית הזו לשקט נפשי?. הדרך בה הגוף שלנו עובד, שכן בכל פעולה אותה נעשה, הגוף שלנו יגיב בצורה מסוימת. לדוגמא – נסו לשאול אדם כיצד הוא מרגיש לפני פגישה עם רופא, סביר שהתשובה אותה הוא ייתן היא "חוסר שקט, לחץ, עצבנות וכו'".  אם כן, ניתן לפרש חוסר שקט נפשי כ- חוסר יכולת לשלוט במחשבות רעות או מעקות, ותחושת חרדה כוללת. 

 

 

אז כיצד נתמודד עם חוסר שקט נפשי

 

1 – מדיטציה

מדיטציה היא דרך מעולה למציאת שקט נפשי. אמנם, אלו המתרגלים מדיטציה בדרך כלל עוסקים בתשומת לב אמיתית לעולם הפנימי שלהם. אך, ביחד עם תרגול זה מגיעות תוספות חיוביות המאפשרות לנו למצוא שקט נפשי. כיצד?, למעשה היכולת להתבונן פנימה ולהצביע בידיוק על התחושה, הרגש או המחשבה שממלאות את התודעה שלנו מאפשרת לנו להתייחס או להתעלם מרגשות מסויימים. דמיינו נהג בכביש מהיר, האדם רגוע ונינוח. לפתע, רכב עוקף אותו בצורה מסוכנת ובמהירות גבוהה, כעת לנהג ישנן שתי אפשרויות – האחת להיכנע לרגש שמציף אותו ולחשוב עליו עד שיעבור, או להתבונן פנימה ולהבין שלרגש אין משמעות אמיתית והוא יכול להיעלם באותה מהירות שהוא הגיע.

אם כן, מדיטציה היא דרך נהדרת למציאת שקט עצמי. במידה ותרצו להצטרף לקורס כזה הכנסו לפרטים ולהרשמה לקורס מדיטציה ומיינדפולנס.

 

2 – אמרו את האמת

"לשקר אין רגליים". כולנו שמענו את הביטוי הזה נזרק לחלל האוויר לפחות פעם אחת, אך האם באמת לקחתם רגע לחשוב על המשמעות שלו?. שקר היא דרך להתמודדות עם שלל דברים. אולם, היא בדרך כלל הדרך הגרועה ביותר. ניתן לפרק את הבעייתיות בלשקר לשני גורמים מרכזיים.

הראשון – שקר דורש תחזוקה. במידה ושיקרתם, חלה עליכם אחריות לנהוג לפי השקר, לשמור עליו ולטפח אותו. אחריות זו, דורשת התעסקות רבה וכתוצאה מכך פוגעת בשקט הנפשי שלנו.

שנית – שקר מונע מכם להגיע לאמת. שכן, שקרים גם אם קטנים או לבנים בדרך כלל מסתירים אמת חשובה. דמיינו שני זוגות, בראשון האמת נאמרת באופן קבוע. בשני משקרים אחד לשני מפעם לפעם. כעת דמיינו עצמכם בכל אחד מסוגי הקשרים הללו. רוב הסיכויים שהעדפתם להיות בקשר בו מגלים את האמת. נכון, ניתן להיפגע מהאמת, אך השקט העצמי שהאמת נותנת לכל אחד מבני הזוג עולה בעשרות מונים על השקט הזמני והלא יציב אותם שקרים נותנים.

 

לפתוח את הבוקר עם כוס תה ירוק
לפתוח את הבוקר עם כוס תה ירוק גם יכול לסייע

3 – מצאו תחביב

“ללא מוזיקה החיים היו שגיאה” אמר ניטשה, ואני נוטה להסכים איתו. החיים ללא אהבה ותשוקה שלא תלויה בזוגיות יכולים להיות משעממים ועצובים. תחביב, לעומת זאת, מהווה דוגמא לדרך נהדרת לשיפור המצב הנפשי שלכם. לדוגמא, כאשר אדם בעל זיקה חזקה למוזיקה לומד לנגן על כלי מסוים, ההשפעות החיוביות עליו יבואו לידי ביטוי באספקטים שונים. למשל, תחושת הצלחה, שכן בכל פעם שהוא לומד משהו חדש ישתחררו אצלו הורמונים בעלי השפעה חיובית. יכולת ניתוק, המאפשרת לו זמן אישי בו הוא יכול להרהר על התחושות היומיומיות שלו. פורקן רגשי, שכן הוא יכול לבטא את הרגשות והתחושות שלו בצורה יצירתית אישית ובטוחה. אך לא רק מוזיקה – גם ציור, פיסול, ריצה, טיולים, חיות ועוד ועוד ועוד. מומלץ לכל אחד למצוא תחביב, שכן בדרך כלל הזמן המוקדש לתחביב הוא זמן המוקדש לאינדיבידואל ולתחושות שלו.

טיפ –  צחוק משחרר לנו בגוף את הורמון הדופמין שמסייע לתחושת הקלה. תחביב של הופעת סטנדאפיסט פעם בחודש, יכול להיות תוספת מרעננת לשגרה.

 

4 – עולם ניהיליסטי

ישנו קרב פילוסופי המתחולל אלפי שנים. האם לאדם יש משמעות? האם אנחנו רק אבק כוכבים, נעים בחלל ללא מטרה אמיתית? האם יש כוח השולט בכל? והאם הכל קבוע מראש או שמא אנו בוחרים את עתיד הדברים?  אמנם הקרב טרם הוכרע, וגם אני עודני חלוק בעצמי בנוגע למספר מהשאלות הללו. אולם מסקנה חשובה אליה הגעתי, ואותה אני לוקח לכל מקום: "אני חשוב כי אני חשוב לעצמי". מה משמעות הדבר? החוויה האישית שלי היא שנותנת משמעות לדברים כאלו ואחרים. באמצעות ההבנה הזו אני מסוגל להבדיל בין עיקר לטפל, בין חושך לאור. תמיד תזכרו – אתם אבק כוכבים ואם משהו משנה לכם הוא משנה.

הספר "האדם מחפש משמעות" מדבר בדיוק על הנקודה החשובה הזו. לעוד מידע על הספר – קראו כאן.

5 – אתם הדבר החשוב לכם ביותר

שקט נפשי מתחיל ונגמר אצלכם. נכון, לבת הזוג, לילדים, להורים, לבוס ולרבים אחרים, ישנה השפעה ישירה על סדר היום שלכם. אך יחד עם זאת אתם אדון לממלכה הפנימית שלכם. לכן, עליכם חלה האחריות לנהל אותה בצורה הטובה ביותר. כבר ראינו שמדיטציה היא דרך נהדרת להגיע לאותו ניהול פנימי, אך גם ללא מדיטציה ניתן לייצר שקט עצמי פנימי אמיתי. 

6- יצורים טובים

פילוסופים ומדענים כמו סם האריס וסטיבן פינקר, מאמינים (ומבססים את האמונה הזו על בסיס מחקרים בנושא) כי כולנו שואפים לטוב. גם האויב המר ביותר שלכם שואף לחיים טובים לו ולמשפחתו. מכאן ניתן להסיק שבני אדם לא רעים אלא מונעים מרעיונות רעים. לכן, נסו להיות סלחנים כלפי האויבים שלכם. בנוסף, תורת המשחקים מראה שהדרך היעילה ביותר להתמודד עם אויב היא האפשרות לסלוח לו ולייצר עבודה משותפת. כמו כן, נסו תמיד להגיע לחקר האמת, נסו להמנע מדעות קדומות והטיות. כך, תצרו שקט עצמי גם בנוגע לאויבים שלכם. 

 תהנו מהרגעים הקטנים

החיים לפעמים מרגישים כמו סדרת טלויזיה, לחץ, בלאגן ולפתע הפסקת פרסומות. גם בחיי היום יום שלנו, רוב הזמן אנו נמצאים במרדף אחרי הריגוש הבא, הניצחון הבא וכו'. כמובן שאלה החיים ועלינו להיות חזקים מולם ולנסות להשיג את המירב. אולם, נסו תמיד להנות ולזכור רגעים טובים. קמתם מוקדם וראיתם זריחה יפה? שמעתם שיר יפה? ראיתם את בן\ת זוג שלכם שמח\ה?. נסו להוקיר ולזכור רגעים אלו, שכן קל להתעלם מקיומם ולהתעסק בדברים הקשים. היו אסירי תודה על מה שיש לכם ומה שהיה. ותמיד תזכרו – לא משנה מה קורה או קרה בסוף הכל נגמר.

 

לסיכום

החיים הם מבוך המורכב מעלויות ומורדות, שמחה ועצב חיים ומוות. אף אחד לא יכול להבטיח לכם חיים קלים, אך נסו תמיד למצוא את הטוב שניצב בפניכם. אנשים לא רעים מטבעם ואינם רוצים לפגוע באף אחד. אל תנטרו טינה, כולנו חלק מאותו השבט וכולנו רוצים את הטוב ביותר לכולם. חלקנו פשוט לא הבנו את זה. ותמיד תזכרו, שקט עצמי מתחיל ונגמר בכם, לכם הכוח לשנות את מצב שלכם.

 

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם