חוק שירותי תעופה, המוכר גם בשם "חוק טיבי" הביא לשיפור משמעותי בזכויות הנוסעים בטיסות בישראל, ומספק להם הגנות מקיפות במצבים של עיכובים, ביטולים ושינויים בתנאי הטיסה. מאז שנכנס לתוקפו בשנת 2012, החוק מעניק לנוסעים כלים למימוש זכויותיהם מול חברות התעופה, מקנה להם פיצוי במקרים של כשלים בשירות, ומחייב את חברות התעופה לדאוג לרווחתם במצבים לא צפויים.
כך תקבלו את הפיצוי שמגיע לכם
אחד השינויים הבולטים שהביא חוק טיבי הוא ההכרה בזכותם של הנוסעים לקבל פיצוי כספי במקרה של ביטול טיסה או עיכוב משמעותי. החוק מגדיר במפורש כי אם טיסה מתבטלת או ממריאה באיחור של שמונה שעות או יותר, הנוסעים זכאים לפיצוי כספי על פי מרחק הטיסה. לדוגמה, בטיסות קצרות עד 2,000 ק"מ, הפיצוי עומד על 1,440 שקלים, ובטיסות ארוכות יותר יכול הפיצוי להגיע עד 3,460 שקלים. כך, הנוסעים מוגנים מפני הפסדים כלכליים ומקבלים פיצוי על עוגמת הנפש שנגרמת כתוצאה מהשיבוש בתוכניות הנסיעה שלהם.
איך החוק מחייב את חברות התעופה?
מעבר לפיצוי כספי, בזכות חוק טיבי ביטול טיסה מחייב את חברות התעופה להציע לנוסעים כרטיס טיסה חלופי או השבת התמורה המלאה ששולמה בעד הכרטיס של הטיסה שבוטלה. חוק זה מאפשר לנוסעים לבחור האם הם מעוניינים לטוס במועד חלופי או לקבל בחזרה את כספם, ומחזק את הזכויות שלהם בהחלטה על המשך הנסיעה. בנוסף לכך, החזר הכסף חייב לכלול את כל המיסים, ההיטלים והאגרות ששולמו, והחזר זה חייב להתבצע בתוך 21 ימים מיום הפנייה בכתב.
מה הקשר בין החוק לבין עיכובים?
השפעה נוספת של החוק היא החובה של חברות התעופה לספק לנוסעים שירותי סיוע במקרה של עיכובים בטיסה. נוסעים שחווים עיכוב של שעתיים או יותר זכאים לשירותים כמו מזון ומשקאות וכן לאמצעי תקשורת שיאפשרו להם ליצור קשר עם קרובים או גורמים רלוונטיים.
אם העיכוב מתמשך וכולל לינה נוספת בשדה התעופה, הנוסעים זכאים גם לאירוח בבית מלון ולשירותי הסעה בין שדה התעופה למלון. שירותים אלו חייבים להינתן ללא תשלום, ומטרתם להקל על הנוסעים ולהבטיח את רווחתם עד שהטיסה תצא.
יש גם התייחסות לרישום יתר!
החוק מתייחס גם למקרים של רישום יתר (Overbooking) – מדובר במצב שבו חברת התעופה מוכרת יותר כרטיסים ממספר המושבים הזמינים במטוס. במקרה שחברת התעופה מסרבת להטיס נוסע בגלל רישום יתר, עליה להציע לו פיצוי מוסכם או לשלם לו פיצוי כספי קבוע לפי החוק.
מלבד כל האמור לעיל, הנוסעים זכאים לפי החוק לקבל שירותי סיוע, כרטיס טיסה חלופי או השבת התמורה, מה שמבטיח שמי שנפגע מרישום יתר לא יישאר ללא פתרון הולם. החובה להציע פיצוי ושירותים בנוגע לרישום יתר, מחזקת את זכויות הנוסעים במצבים כאלו.